The taste of Christmas


Ik weet het nog heel goed. Het eerste hapje van wat ik toen nog niet eens wist hoe het heette. Mince Pie, zo zou Kerstmis smaken als je ervan kon proeven. In Belgiƫ was het nergens te koop (of ik heb ernaast gekeken). Maar eens in Engeland, kon ik me niet snel genoeg naar Tesco haasten. De ontgoocheling was echter groot toen de mama van Louise me vertelde dat je die alleen rond Kerstmis kopen kon. Gelukkig had ze nog een pot vulling staan.


En die gaf ze me cadeau! Zodat ik die heerlijke koekjes zelf kon uitproberen (samen met mijn fantastische hulpkokjes Louise en Heleen).

Mince Pies (12 stuks)


  • 225 g boter
  • 350 g bloem
  • 100 g suiker
  • snuifje zout
  • 280 mincemeat (Enkel in Engeland te koop, sorry. Je kan het ook zelf maken, maar er zitten verschrikkelijk veel ingrediĆ«nten in. Dit zijn typische liever-lui-koekjes)
  • 1 ei
  • poedersuiker

Zo doe je het:

Verwarm de oven voor op 200 graden. Begin nu met het deeg te maken door de zachte boter met de bloem te mengen. Voeg er daarna de suiker en het snuifje zout aan toe. Kneed dit alles nu kort maar krachtig. Er ontstaat een soort brokkeldeeg. Neem een bakvorm voor cupcakes en spray/ vet deze in of gebruik cupcake papiertjes. Rol uit het deeg balletjes ter grootte van een walnoot. Maak putjes in de balletjes (zo groot mogelijk, zonder de balletjes te breken) en lepel hier de mincemeat in. Maak nu wat kleinere balletjes en druk deze volledig plat. Gebruik deze als dekseltje. Druk de randen goed aan. Klop het eitje los, strijk dit erover en dan kunnen ze in de oven. Voor 20 minuutjes of totdat ze goudbruin kleuren. Laat ze even afkoelen en dan kan je er meteen van genieten. Ik eet ze stiekem nog liever de dag nadien, na 20 secondjes in de microgolfoven. Je kan de Mince Pies ongeveer 4 dagen bewaren in een afgesloten doos.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten