Millionaire's shortbread

Toen ik vorige zomer in Schotland was, proefde ik het voor het eerst. Meteen was ik verkocht en daarom nam ik een hele lading uit de plaatselijke Tesco mee naar huis. Daar bleek die kleffe Tesco-versie echter nogal tegen te vallen en ik vergat het dan ook weer vlug.
Toen ik met Louise & Karolien in Oxford was, zag ik ze opnieuw liggen in de etalage van een ouderwets bakkerijtje: Millionaire's shortbread. We kochten elk een stuk en namen een hapje. Na een lange stilte zag ik Karoliens wenkbrauwen goedkeurend wiebelen en we besloten de rest te sparen voor later. Haha. Toch niet.
Millionaire's shortbread bestaat uit drie lagen (shortbread, karamel, chocolade) en vergt daarom wat tijd omdat elke laag afzonderlijk helemaal dient afgekoeld te zijn voor een lekker resultaat.

Millionaire's shortbread (+/- 30 stuks)


Een laagje shortbread
  • 175 g bloem
  • 125 g boerenboter (ongezouten)
  • 50 g cassonade (bruine basterdsuiker)
Een laagje karamel
  • 50 g boerenboter
  • 50 g cassonade
  • 400 g zoete gecondenseerde melk
Een laagje chocolade
  • 150 g chocolade (melk, fondant of wit)

Zo doe je het:

Een laagje shortbread
Verwarm de oven voor op 190°. Neem een rechthoekige of vierkante vorm (hoe kleiner de vorm, hoe dikker de laagjes) en bekleed deze met bakpapier. Kneed de koude boter onder de bloem in een menkom tot het geheel op fijne broodkruimels lijkt. 


Roer de cassonade erdoor en maak een stevige bol deeg. Leg het deeg in de vorm en rol het eventueel uit. Prik vervolgens gaatjes in het deeg met een vork.


Bak de shortbreadlaag ongeveer 20 minuten (190°) tot hij goudbruin is. Laat hem in de koelkast afkoelen.

Een laagje karamel
Doe de boter, de cassonade en de gecondenseerde melk in een steelpan en verwarm het mengsel al roerend op een laag vuur tot het kookt. Draai het vuur lager en laat het 5 minuten pruttelen tot de karamel lichtbruin en dik is en loslaat van de binnenkant van de pan. Wordt de karamel niet meteen hard, wees dan even geduldig en blijf roeren.


Schenk de karamel over de bodem en laat ook deze laag in de koelkast afkoelen / hard worden.


Een laagje chocolade

Smelt chocolade naar keuze. Ik nam zowel zwarte als melkchocolade. Giet nu voorzichtig de gesmolten chocolade over d karamel en strijk deze laag met een spatel effen. Het is ook leuk om een marmereffectje te maken met witte chocolade, maar dat probeer ik een volgende keer.


 

 En nu het moeilijkste. Snij de 'taart' in blokjes of reepjes zonder de chocolade te breken.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten