Risotto ai funghi

Als ik zeg dat ik van risotto hou, is dat eigenlijk een understatement. Serieus, mij mag je er gerust voor wakker maken. Vorig jaar proefde ik het voor het eerst (Ik ben een laatbloeier op het vlak van risotto) in Cafe Luc, de Londense tegenhanger van Cafe Theatre in Gent. Toen moest ik me tevreden stellen met een proevertje uit het bord van mijn gezelschap. 


Wanneer ik nu op restaurant ga en eender welke risotto op de kaart zie staan, is mijn keuze snel gemaakt. Zo at ik in Split (Kroatiƫ) 'Black Squid Risotto'. Bijna walgelijk om te zien - zowel in je bord als mond, want je tanden worden er zwart van - maar eenmaal geproefd...


Nog niet zo lang geleden, bestelde ik in Istanbul risotto met konijn en ook ditmaal BOENK erop. 
Je begrijpt het wel, risotto heeft mij nog nooit teleurgesteld.


Risotto met champignons en spekjes

  • 1 l kipenbouillon (ik gebruikte 400 ml wildfond en 600 ml water met een blokje kippenbouillon)
  • 2,5 dl droge witte wijn
  • 1 klontje boter
  • 1 ui
  • 2 koppen arboriorijst (speciale risottorijst, vind je in de meeste supermarkten)
  • 100 g parmezaaanse kaas (fijngemalen)
  • 250 g champignons (ik gebruikte kastanjechampignons)
  • 25 g spekjes


Zo doe je het:

Breng de bouillon en de wijn zachtjes aan de kook. Verhit intussen de boter in een diepe pan en fruit hierin de ui glazig. Voeg de rijst hieraan toe en bak deze al roerend gedurende 1 minuut. De rijst moet glanzend worden. Voeg dan langzaam 1 grote pollepel bouillon aan de rijst toe en roer tot alle vloeistof volledig is opgenomen. Herhaal dit telkens opnieuw wanneer de bouillon is opgenomen. Blijf dit doen tot de risotto zacht en romig is (+/- 20 min). De rijstkorrels moeten stevig zijn langs buiten maar toch zacht genoeg. Bak intussen de champignons en de spekjes. Wanneer de rijst bijna gaar is, roer je er de parmezaanse kaas en wat peper door. Voeg er daarna de champignons en de spekjes met vocht aan toe. Laat de risotto nog een minuutje staan en dan kan je opdienen.


Maar het wordt nog beter! Probeer wat restjes over te houden en dan kan je 'Arancini' maken. Maar dat is voor een volgend keer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten